Zilele batranelor motoare termice cu ardere interna par a fi numarate in aceste vremuri in care incalzirea globala pune o presiune din ce in ce mai mare atat pe factorii de decizie politici, cat si pe sectorul productiv al industriei automotive. Tot mai multi producatori de autovehicule anunta masuri radicale de trecere completa si ireversibila la productia de masini electrice in viitorul foarte apropiat.

Insa nevoia de mobilitate este foarte mare si in continua crestere, iar preturile noilor game de vehicule nepoluante, motorizate exclusiv cu propulsoare electrice este inca prohibitiv pentru o mare parte din populatie. In acelasi timp, numarul actual de vehicule in trafic este deja enorm, iar cifrele statisticii poluarii sunt in crestere si in acest domeniu. Aglomeratia si blocajele in trafic au devenit o priveliste normala a marilor orase, mai ales in orele de varf, cand cozile kilometrice de masini se intind de la un semafor la altul. Timpul pierdut in trafic in oras se poate acumula si poate rezulta in cifre ametitoare daca e sa calculezi totalul unui intreg an.

Desigur, ai putea apela la transportul in comun sau la bicicleta, dar ambele variante vin cu unele dezavantaje in ceea ce priveste confortul si ajungerea la timp la destinatii. Daca in prima varianta timpul alocat tranzitului nu se scurteaza foarte mult deoarece si vehiculele de transport public se supun acelorasi rigori ale situatiei de pe sosele, in cel de-al doilea caz, efortul pe care trebuie sa-l depui este, in unele cazuri, semnificativ, iar transpiratia care urmeaza pedalatului, mai ales in sezonul cald, nu poate fi o solutie mai ales atunci cand trebuie sa ajungi la locul de munca sau in alte locatii intr-o tinuta decenta si la timp.

Totusi, mobilitatea este un lucru la care nu se poate renunta prea usor, iar in acest domeniu au aparut in ultima vreme optiuni diverse, care pot completa sau chiar satisface pe deplin aceasta nevoie a timpurilor actuale, dar si care pot fenta cu eleganta blocajele traficului. Este vorba despre trotinetele electrice, un mijloc de locomotie tot mai des intalnit pe strazile oraselor din Romania si despre care vei afla cateva detalii in acest articol.

Cuprins:

1. Trotinetele electrice – principii de constructie, functionare si performante

2. Principalele modele de trotiente electrice oferite de producatori

3. Legislatia trotinetelor electrice – nevoia de reglementare a circulatiei cu un vehicul tot mai performant

<h2>1. Trotinetele electrice – principii de constructie, functionare si performante</h2>

Poate parea surprinzator ca un mijloc de locomotie atat de la moda azi si care duce cu gandul la domenii hi-tech este, de fapt, doar urmasul unor prime modele aparute acum mai bine de 100 de ani. Si, totus,i primele trotinete in adevaratul sens al cuvantului au circulat incepand din anii 1915. Desigur, modelele de acum un secol nu aveau designul modern al celor de azi si erau cu mult mai grele, multe dintre ele fiind propulsate chiar cu motoare termice de mai mici dimensiuni. Insa chiar si atunci existau game motorizate electric, astfel ca nu ne aflam in fata unei descoperiri extraordinare, ci se poate spune ca lumea asista la reintoarecera unui mijloc de locomotie eficient si usor de folosit de aproape oricine.

Cel putin in ultima vreme a existat o crestere enorma a interesului pentru trotinetele electrice, mai ales din momentul in care acestea au inceput sa fie folosite in moduri similare sistemelor deja celebre de „ride-sharing” care au un succes remarcabil deja in domeniul auto. Aceste sisteme prin care poti prelua o trotineta electrica cu ajutorul unei aplicatii instalate pe telefonul mobil, plati pentru timpul in care o folosesti pentru a ajunge oriunde ai nevoie si o poti lasa la destinatie, fara a avea grija ei mai departe, a schimbat fundamental idea despre mobilitate urbana avansand deja un nou concept in acest domeniu si anume micromobilitatea.

Toate modelele de trotinete electrice sunt alcatuite din cateva parti componente esentiale, fiecare contribuind semnificativ la eficienta si comportamentul la drum al vehiculului. Acestea sunt: bateria, sistemul de comanda si control, motorul electric, rotile, franele, puntea, coarnele si furca.

  • Bateria sau acumulatorul

Bateriile trotinetelor electrice sunt compuse dintr-un numar variabil de celule prinse impreuna intr-o forma compacta. Bateria este piesa care asigura energia necesara ce pune in functiune motorul electric si asigura, astfel, forta motrica a vehiculului. De asemenea, ea alimenteaza si farurile si stopurile trotinetei.

Marea majoritate a bateriilor trotinetelor electrice sunt bazate pe tehnologia litiu-ion de stocare a energiei electrice si au capacitati care pot porni de la 200 W, la cele mai uzuale modele si pana la capacitati mari, de pana la 3000 W sau peste, care pot asigura o autonomie considerabila, insa contra unui pret pe masura.

Dar exista si modele care pot oferi autonomii consistente cu puteri ale motoarelor in jurul cifrei de 350 W asa cum sunt cele vandute sub brandul Isen si care folosesc pentru constructia corpului un aliaj de aluminiu folosit in industria aeronautica. Aceasta caracteristica reduce mult greutatea totala si, in combinatie cu un motor electric optimizat si acumulatori de calitate, asigura autonomii de pana la 45Km, o distanta remarcabila pentru aceasta gama.    

  • Sistemul de franare

Franele sunt un element de prima importanta in anasamblul unei trotinete electrice deoarece asigura controlul si siguranta in timpul mersului, la fel ca in cazul oricarui alt vehicul care se deplaseaza cu o viteza apreciabila. Sistemele de franare pot fi mecanice sau electronice, dupa felul in care se bazeaza pe mecanisme fizice care asigura incetinirea prin forta de frecare (discuri, tamburi, saboti etc.) sau pe motorul electric care poate reduce viteza trotinetei prin metode de franare regenerativa alimentand, in acelasi timp, si bateria cu energia cinetica astfel produsa.

Franarea mecanica este, de regula, mult mai solida si mai de incredere, insa dezavantajul acesteia consta in uzura mult mai mare si nevoia de schimbare mai frecventa a pieselor ansamblului. Multe modele de trotinete electrice apeleaza la sisteme hibride de franare, atat mecanice, cat si electronice, asigurand, astfel, o mai buna siguranta la drum in cazul defectarii unuia sau altuia dintre sisteme.

  • Sistemul de comanda a vitezei

Sistemele de comanda sunt componentele care asigura trecerea curentului electric de la acumulator la motorul electric. De fapt, poate fi asemanat cu o telecomanda care primeste o sarcina de la acceleratia de pe ghidon si care o traduce intr-un flux de energie de un anumit voltaj, caruia ii permite sa plece din baterie si sa activeze astfel propulsorul electric cu o anumita turatie, in functie de comanda primita.

Este una din cele mai sensibile componente ale unei trotinete electrice si ar trebui sa i se acorde o atentie deosebita la momentul achizitiei. Totusi, aceste elemente devin tot mai sofistificate si este suficient sa te gandesti ca marii producatori de tehnologie IT au divizii distincte de productie a acestor tipuri de vehicule.

Cu siguranta ca ai auzit de Xiaomi, Lenovo sau Segway ca branduri de telefoane inteligente, laptopuri, sisteme de calcul mobile sau de tip desktop, ori robotica. Nu trebuie sa ramai uimit daca vei gasi trotinete electrice sub aceste marci – o garantie in plus a calitatii tehnologiilor implementate.

  • Puntea sau platforma

Platforma unei trotinete electrice este cea care asigura transportul conducatorului in pozitia bipeda. De la un model la altul aceasta are diverse dimensiuni in functie de categoria la care se incadreaza vehiculul si poate suporta o greutate maxima specificata in fisa tehnica.

Majoritatea puntilor sau platformelor trotinetelor electrice sunt acoperite de un strat cauciucat cu modele in relief care asigura o mai buna aderenta in vederea evitarii alunecarii talpii incaltamintei. Uneori, acesta este si locul unde se afla incorporat acumulatorul vehiculului.

  • Motorul electric

Trotinetele electrice sunt prevazute, de regula, cu propulsoare pe curent direct (DC) care sunt incorporate de cele mai multe ori direct in corpul rotii motrice. Categoria motoarelor electrice depinde de consumul de energie pe care il au si care este exprimat in watti. Desigur, cu cat numarul de watti este mai mare, cu atat trotineta beneficiaza de un propulsor mai puternic, capabil de o viteza mai mare si de o sarcina maxima de incarcare superioara.  

Trotinetele de clasa medie au, in general, motoare de 200-300 W, iar cele care depasesc 500 W si ajung la peste 1000 W sau 2000 W fac parte din categoria premium cu o putere si o autonomie superioare.

  • Rotile si anvelopele

Rotile trotinetei asigura deplasarea vehiculului in mod rectiliniu si au rol esential atat la acceleratie, cat si la franare. Rotile pot fi pline sau pneumatice.

De cele mai multe ori, rotile pline au o durabilitate superioara, insa sufera la capitolul confort asigurat si la aderenta la asfalt. Rotile clasice, prevazute cu anvelope pneumatice, asigura un confort superior, mai ales in combinatie cu suspensia (daca aceasta exista) si performeaza excelent in orice tip de conditii de drum, mai ales pe asfalt umed sau cu pietris.

  • Furca si ghidonul

Furca unei trotinete, la fel ca si in cazul bicicletelor sau motocicletelor, are rolul de a face legatura intre ghidon si roata directionala. Majoritatea modelelor au o fruca pliabila care se poate rabata la diferite grade crescand, astfel, gradul de portabilitate al vehiculului. Practic, dupa ce ai ajuns unde aveai nevoie, poti plia furca si poti transporta tricicleta in mana oriune. Un alt scenariu de mobilitate eficace este purtarea acesteia in portbagajul masinii si folosirea ei in zonele foarte aglomerate din centrele urbane, parcand autoturismul la o departare apreciabila de tinta calatoriei tale.

Multe modele de triciclete electrice au si ghidonul pliabil astfel ca se poate reduce foarte mult latimea totala pliata si vehiculul poate fi transportat sau depozitat foarte usor.

<h2>2. Principalele modele de trotinete electrice oferite de producatori</h2>

Exista mai multe tipuri de trotinete electrice in functie de publicul carora li se adreseaza si de parametrii fizici pe care ii ofera. Astfel, trotinetele pentru adulti sunt una din cele mai vaste game de modele disponibile in momentul actual pe piata de profil. Aceste modele se caracterizeaza prin faptul ca pot suporta fara probleme greutati maxime ale pasagerilor situate in jurul cifrei de 100 Kg sau mai mult si au o constructie solida, insa, din acest motiv sunt si mai grele.

De asemenea, trotinetele pentru adulti au motoare mai puternice si, respectiv, acumulatori cu o capacitate mai mare. Platformele sunt ceva mai late, iar furcile au o inaltime mai mare. Desigur, si preturile sunt variate, in functie de parametrii tehnici si optiunile avansate oferite.

  • Trotineta electrica pliabila iSEN X8 10″

Un veritabil model de trotineta electrica pentru adulti, iSEN X8 de 10” este pliabila si construita din materiale ultrausoare (aliaj de aluminiu folosit si in industria aeronautica). Modelul asigura o autonomie de invidiat, de circa 45 Km si are un motor de 350 W.

Detalii aici  

Trotinetele electrice destinate copiilor sau adolescentilor au o constructie mai simpla si mai usoara. De regula, sunt construite din materiale care sa reduca mult greutatea pentru a putea fi manevrate usor de catre cei mici. Totusi, nu ar trebui considerate vehicule cu care sa poti lasa copiii sa merga pe carosabil, iar legile in vigoare chiar interzic acest lucru pana la o limita de varsta de 14 ani.  In majoritatea cazurilor, ar trebui utilizate in spatii de joaca amenajate sau parcuri sub atenta supraveghere a adultilor.

  • Trotineta electrica pliabila Segway Ninebot eKickScooter Zing E8 Roz

Acest model de trotineta electrica poate fi destinat cu usurinta copiilor intre 6 si 12 ani. Este foarte usoara, cantareste numai 7.9 Kg si asigura o autonomie de 10 Km la o viteza maxima de 14 Km/h, suficient pentru o dupa-amiaza de joaca in parc.

Detalii aici  

In fine, exista si modele de trotinete electrice care permit asezarea pasagerului in mod asemanator bicicletei sau scuterelor. Aceste modele sunt utile pentru parcurgerea unor distante mai mari sau pentru drumuri frecvente pe parcursul unei zile. Desigur, adaugarea unei sei duce la scaderea nivelului de portabilitate al modelului si, daca te simti mai confortabil in aceasta postura, alegerea intre un astfel de model si o bicicleta electrica poate fi destul de dificila.

<h2>3. Legislatia trotinetelor electrice – nevoia de reglementare a circulatiei cu un vehicul tot mai performant</h2>

Desigur, libertatea de miscare si timpul scurt de deplasare pe care le ofera o trotineta electrica comparativ cu traficul exasperant de lent, uneori, in care ar trebui sa pierzi ore intregi prin marile orase, fac ca acest vehicul sa fie tot mai apreciat de o mare parte a populatiei.

Desigur, caracteristicile tehnice tot mai avansate ale motoarelor si acumulatorilor ce se traduc in autonomii tot mai generoase, dar si in viteze superioare pot conduce si au rezultat deja in cateva accidente nedorite chiar si cu acest vehicul considerat „inofensiv”. Prudenta si responsabilitatea cer ca atunci cand folosesti aceste vehicule sa nu accelerezi la limita maxima si sa eviti zonele cu trafic pietonal intens si, pe cat posibil, nici sa nu intri pe carosabilul rezervat autovehiculelor.

Ca urmare a mai multor incidente s-a simtit nevoia de reglementare si de implementare a unei legislatii a trotinetelor electrice care sa impuna anumite limite de utilizare a acestor vehicule in vederea maririi gradului de siguranta.

Prevederile legale in materie interzic circulatia in afara pistelor special amenajata (daca acestea exista), iar circulatia este permisa pe drumuri unde viteza maxima este limitata la 50km/h. De asemenea, similar bicicletelor sau mopedelor, trotinetele electrice trebuie sa aiba sisteme de lumini pentru circulatia nocturna si elemente reflectorizante pentru pentru a fi vizibile de la distanta. Trotuarul devine spatiu interzis pentru circulatia acestor vehicule si, desigur, este interzisa in mod explicit transportarea altor pasageri pe drumurile publice.

Trotinetele electrice vor ramane, datorita conditiilor tot mai grele de trafic din marile aglomerari urbane, un mijloc eficient de deplasare pe distante scurte in interiorul orasului. Presiunile climatice cauzate de incalzirea globala tot mai accentuata fac ca trecerea spre mijloace nepoluante de transport sa fie tot mai accelerata si, aceste mici vehicule si-au ocupat deja o pozitie stabila in preferintele publicului.

Sursa foto: dualstore.ro, pixabay.com  

Trotinetele electrice – un mijloc de deplasare eficient, ecologic si distractiv Zilele batranelor motoare termice cu ardere interna par a fi numarate in aceste vremuri in care incalzirea globala pune o presiune din ce in ce mai mare atat pe factorii de decizie politici, cat si pe sectorul productiv al industriei automotive. Tot mai multi producatori de autovehicule anunta masuri radicale de trecere completa si ireversibila la productia de masini electrice in viitorul foarte apropiat. Insa nevoia de mobilitate este foarte mare si in continua crestere, iar preturile noilor game de vehicule nepoluante, motorizate exclusiv cu propulsoare electrice este inca prohibitiv pentru o mare parte din populatie. In acelasi timp, numarul actual de vehicule in trafic este deja enorm, iar cifrele statisticii poluarii sunt in crestere si in acest domeniu. Aglomeratia si blocajele in trafic au devenit o priveliste normala a marilor orase, mai ales in orele de varf, cand cozile kilometrice de masini se intind de la un semafor la altul. Timpul pierdut in trafic in oras se poate acumula si poate rezulta in cifre ametitoare daca e sa calculezi totalul unui intreg an. Desigur, ai putea apela la transportul in comun sau la bicicleta, dar ambele variante vin cu unele dezavantaje in ceea ce priveste confortul si ajungerea la timp la destinatii. Daca in prima varianta timpul alocat tranzitului nu se scurteaza foarte mult deoarece si vehiculele de transport public se supun acelorasi rigori ale situatiei de pe sosele, in cel de-al doilea caz, efortul pe care trebuie sa-l depui este, in unele cazuri, semnificativ, iar transpiratia care urmeaza pedalatului, mai ales in sezonul cald, nu poate fi o solutie mai ales atunci cand trebuie sa ajungi la locul de munca sau in alte locatii intr-o tinuta decenta si la timp. Totusi, mobilitatea este un lucru la care nu se poate renunta prea usor, iar in acest domeniu au aparut in ultima vreme optiuni diverse, care pot completa sau chiar satisface pe deplin aceasta nevoie a timpurilor actuale, dar si care pot fenta cu eleganta blocajele traficului. Este vorba despre trotinetele electrice, un mijloc de locomotie tot mai des intalnit pe strazile oraselor din Romania si despre care vei afla cateva detalii in acest articol. Cuprins: 1. Trotinetele electrice – principii de constructie, functionare si performante 2. Principalele modele de trotiente electrice oferite de producatori 3. Legislatia trotinetelor electrice – nevoia de reglementare a circulatiei cu un vehicul tot mai performant

1. Trotinetele electrice – principii de constructie, functionare si performante

Poate parea surprinzator ca un mijloc de locomotie atat de la moda azi si care duce cu gandul la domenii hi-tech este, de fapt, doar urmasul unor prime modele aparute acum mai bine de 100 de ani. Si, totus,i primele trotinete in adevaratul sens al cuvantului au circulat incepand din anii 1915. Desigur, modelele de acum un secol nu aveau designul modern al celor de azi si erau cu mult mai grele, multe dintre ele fiind propulsate chiar cu motoare termice de mai mici dimensiuni. Insa chiar si atunci existau game motorizate electric, astfel ca nu ne aflam in fata unei descoperiri extraordinare, ci se poate spune ca lumea asista la reintoarecera unui mijloc de locomotie eficient si usor de folosit de aproape oricine. Cel putin in ultima vreme a existat o crestere enorma a interesului pentru trotinetele electrice, mai ales din momentul in care acestea au inceput sa fie folosite in moduri similare sistemelor deja celebre de „ride-sharing” care au un succes remarcabil deja in domeniul auto. Aceste sisteme prin care poti prelua o trotineta electrica cu ajutorul unei aplicatii instalate pe telefonul mobil, plati pentru timpul in care o folosesti pentru a ajunge oriunde ai nevoie si o poti lasa la destinatie, fara a avea grija ei mai departe, a schimbat fundamental idea despre mobilitate urbana avansand deja un nou concept in acest domeniu si anume micromobilitatea. Toate modelele de trotinete electrice sunt alcatuite din cateva parti componente esentiale, fiecare contribuind semnificativ la eficienta si comportamentul la drum al vehiculului. Acestea sunt: bateria, sistemul de comanda si control, motorul electric, rotile, franele, puntea, coarnele si furca. Bateria sau acumulatorul Bateriile trotinetelor electrice sunt compuse dintr-un numar variabil de celule prinse impreuna intr-o forma compacta. Bateria este piesa care asigura energia necesara ce pune in functiune motorul electric si asigura, astfel, forta motrica a vehiculului. De asemenea, ea alimenteaza si farurile si stopurile trotinetei. Marea majoritate a bateriilor trotinetelor electrice sunt bazate pe tehnologia litiu-ion de stocare a energiei electrice si au capacitati care pot porni de la 200 W, la cele mai uzuale modele si pana la capacitati mari, de pana la 3000 W sau peste, care pot asigura o autonomie considerabila, insa contra unui pret pe masura. Dar exista si modele care pot oferi autonomii consistente cu puteri ale motoarelor in jurul cifrei de 350 W asa cum sunt cele vandute sub brandul Isen si care folosesc pentru constructia corpului un aliaj de aluminiu folosit in industria aeronautica. Aceasta caracteristica reduce mult greutatea totala si, in combinatie cu un motor electric optimizat si acumulatori de calitate, asigura autonomii de pana la 45Km, o distanta remarcabila pentru aceasta gama. Sistemul de franare Franele sunt un element de prima importanta in anasamblul unei trotinete electrice deoarece asigura controlul si siguranta in timpul mersului, la fel ca in cazul oricarui alt vehicul care se deplaseaza cu o viteza apreciabila. Sistemele de franare pot fi mecanice sau electronice, dupa felul in care se bazeaza pe mecanisme fizice care asigura incetinirea prin forta de frecare (discuri, tamburi, saboti etc.) sau pe motorul electric care poate reduce viteza trotinetei prin metode de franare regenerativa alimentand, in acelasi timp, si bateria cu energia cinetica astfel produsa. Franarea mecanica este, de regula, mult mai solida si mai de incredere, insa dezavantajul acesteia consta in uzura mult mai mare si nevoia de schimbare mai frecventa a pieselor ansamblului. Multe modele de trotinete electrice apeleaza la sisteme hibride de franare, atat mecanice, cat si electronice, asigurand, astfel, o mai buna siguranta la drum in cazul defectarii unuia sau altuia dintre sisteme. Sistemul de comanda a vitezei Sistemele de comanda sunt componentele care asigura trecerea curentului electric de la acumulator la motorul electric. De fapt, poate fi asemanat cu o telecomanda care primeste o sarcina de la acceleratia de pe ghidon si care o traduce intr-un flux de energie de un anumit voltaj, caruia ii permite sa plece din baterie si sa activeze astfel propulsorul electric cu o anumita turatie, in functie de comanda primita. Este una din cele mai sensibile componente ale unei trotinete electrice si ar trebui sa i se acorde o atentie deosebita la momentul achizitiei. Totusi, aceste elemente devin tot mai sofistificate si este suficient sa te gandesti ca marii producatori de tehnologie IT au divizii distincte de productie a acestor tipuri de vehicule. Cu siguranta ca ai auzit de Xiaomi, Lenovo sau Segway ca branduri de telefoane inteligente, laptopuri, sisteme de calcul mobile sau de tip desktop, ori robotica. Nu trebuie sa ramai uimit daca vei gasi trotinete electrice sub aceste marci – o garantie in plus a calitatii tehnologiilor implementate. Puntea sau platforma Platforma unei trotinete electrice este cea care asigura transportul conducatorului in pozitia bipeda. De la un model la altul aceasta are diverse dimensiuni in functie de categoria la care se incadreaza vehiculul si poate suporta o greutate maxima specificata in fisa tehnica. Majoritatea puntilor sau platformelor trotinetelor electrice sunt acoperite de un strat cauciucat cu modele in relief care asigura o mai buna aderenta in vederea evitarii alunecarii talpii incaltamintei. Uneori, acesta este si locul unde se afla incorporat acumulatorul vehiculului. Motorul electric Trotinetele electrice sunt prevazute, de regula, cu propulsoare pe curent direct (DC) care sunt incorporate de cele mai multe ori direct in corpul rotii motrice. Categoria motoarelor electrice depinde de consumul de energie pe care il au si care este exprimat in watti. Desigur, cu cat numarul de watti este mai mare, cu atat trotineta beneficiaza de un propulsor mai puternic, capabil de o viteza mai mare si de o sarcina maxima de incarcare superioara. Trotinetele de clasa medie au, in general, motoare de 200-300 W, iar cele care depasesc 500 W si ajung la peste 1000 W sau 2000 W fac parte din categoria premium cu o putere si o autonomie superioare. Rotile si anvelopele Rotile trotinetei asigura deplasarea vehiculului in mod rectiliniu si au rol esential atat la acceleratie, cat si la franare. Rotile pot fi pline sau pneumatice. De cele mai multe ori, rotile pline au o durabilitate superioara, insa sufera la capitolul confort asigurat si la aderenta la asfalt. Rotile clasice, prevazute cu anvelope pneumatice, asigura un confort superior, mai ales in combinatie cu suspensia (daca aceasta exista) si performeaza excelent in orice tip de conditii de drum, mai ales pe asfalt umed sau cu pietris. Furca si ghidonul Furca unei trotinete, la fel ca si in cazul bicicletelor sau motocicletelor, are rolul de a face legatura intre ghidon si roata directionala. Majoritatea modelelor au o fruca pliabila care se poate rabata la diferite grade crescand, astfel, gradul de portabilitate al vehiculului. Practic, dupa ce ai ajuns unde aveai nevoie, poti plia furca si poti transporta tricicleta in mana oriune. Un alt scenariu de mobilitate eficace este purtarea acesteia in portbagajul masinii si folosirea ei in zonele foarte aglomerate din centrele urbane, parcand autoturismul la o departare apreciabila de tinta calatoriei tale. Multe modele de triciclete electrice au si ghidonul pliabil astfel ca se poate reduce foarte mult latimea totala pliata si vehiculul poate fi transportat sau depozitat foarte usor.

2. Principalele modele de trotinete electrice oferite de producatori

Exista mai multe tipuri de trotinete electrice in functie de publicul carora li se adreseaza si de parametrii fizici pe care ii ofera. Astfel, trotinetele pentru adulti sunt una din cele mai vaste game de modele disponibile in momentul actual pe piata de profil. Aceste modele se caracterizeaza prin faptul ca pot suporta fara probleme greutati maxime ale pasagerilor situate in jurul cifrei de 100 Kg sau mai mult si au o constructie solida, insa, din acest motiv sunt si mai grele. De asemenea, trotinetele pentru adulti au motoare mai puternice si, respectiv, acumulatori cu o capacitate mai mare. Platformele sunt ceva mai late, iar furcile au o inaltime mai mare. Desigur, si preturile sunt variate, in functie de parametrii tehnici si optiunile avansate oferite. Trotineta electrica pliabila iSEN X8 10″ Un veritabil model de trotineta electrica pentru adulti, iSEN X8 de 10” este pliabila si construita din materiale ultrausoare (aliaj de aluminiu folosit si in industria aeronautica). Modelul asigura o autonomie de invidiat, de circa 45 Km si are un motor de 350 W. Detalii aici Trotinetele electrice destinate copiilor sau adolescentilor au o constructie mai simpla si mai usoara. De regula, sunt construite din materiale care sa reduca mult greutatea pentru a putea fi manevrate usor de catre cei mici. Totusi, nu ar trebui considerate vehicule cu care sa poti lasa copiii sa merga pe carosabil, iar legile in vigoare chiar interzic acest lucru pana la o limita de varsta de 14 ani. In majoritatea cazurilor, ar trebui utilizate in spatii de joaca amenajate sau parcuri sub atenta supraveghere a adultilor. Trotineta electrica pliabila Segway Ninebot eKickScooter Zing E8 Roz Acest model de trotineta electrica poate fi destinat cu usurinta copiilor intre 6 si 12 ani. Este foarte usoara, cantareste numai 7.9 Kg si asigura o autonomie de 10 Km la o viteza maxima de 14 Km/h, suficient pentru o dupa-amiaza de joaca in parc. Detalii aici In fine, exista si modele de trotinete electrice care permit asezarea pasagerului in mod asemanator bicicletei sau scuterelor. Aceste modele sunt utile pentru parcurgerea unor distante mai mari sau pentru drumuri frecvente pe parcursul unei zile. Desigur, adaugarea unei sei duce la scaderea nivelului de portabilitate al modelului si, daca te simti mai confortabil in aceasta postura, alegerea intre un astfel de model si o bicicleta electrica poate fi destul de dificila.

3. Legislatia trotinetelor electrice – nevoia de reglementare a circulatiei cu un vehicul tot mai performant

Desigur, libertatea de miscare si timpul scurt de deplasare pe care le ofera o trotineta electrica comparativ cu traficul exasperant de lent, uneori, in care ar trebui sa pierzi ore intregi prin marile orase, fac ca acest vehicul sa fie tot mai apreciat de o mare parte a populatiei. Desigur, caracteristicile tehnice tot mai avansate ale motoarelor si acumulatorilor ce se traduc in autonomii tot mai generoase, dar si in viteze superioare pot conduce si au rezultat deja in cateva accidente nedorite chiar si cu acest vehicul considerat „inofensiv”. Prudenta si responsabilitatea cer ca atunci cand folosesti aceste vehicule sa nu accelerezi la limita maxima si sa eviti zonele cu trafic pietonal intens si, pe cat posibil, nici sa nu intri pe carosabilul rezervat autovehiculelor. Ca urmare a mai multor incidente s-a simtit nevoia de reglementare si de implementare a unei legislatii a trotinetelor electrice care sa impuna anumite limite de utilizare a acestor vehicule in vederea maririi gradului de siguranta. Prevederile legale in materie interzic circulatia in afara pistelor special amenajata (daca acestea exista), iar circulatia este permisa pe drumuri unde viteza maxima este limitata la 50km/h. De asemenea, similar bicicletelor sau mopedelor, trotinetele electrice trebuie sa aiba sisteme de lumini pentru circulatia nocturna si elemente reflectorizante pentru pentru a fi vizibile de la distanta. Trotuarul devine spatiu interzis pentru circulatia acestor vehicule si, desigur, este interzisa in mod explicit transportarea altor pasageri pe drumurile publice. Trotinetele electrice vor ramane, datorita conditiilor tot mai grele de trafic din marile aglomerari urbane, un mijloc eficient de deplasare pe distante scurte in interiorul orasului. Presiunile climatice cauzate de incalzirea globala tot mai accentuata fac ca trecerea spre mijloace nepoluante de transport sa fie tot mai accelerata si, aceste mici vehicule si-au ocupat deja o pozitie stabila in preferintele publicului. Sursa foto: dualstore.ro, pixabay.com